De tolheffing voor personenauto’s in Duitsland is een feit. President Joachim Gauck heeft de plannen waarmee de Bondsdag al weken geleden instemde, ondertekend. Het kantoor van de president maakte maandag bekend dat het staatshoofd zijn krabbel heeft gezet.

Met de tolheffing wil Duitsland buitenlandse automobilisten laten betalen voor het gebruik van snelwegen. De heffing gaat op 1 januari 2016 in.

Volgens de plannen komen er drie tarieven voor een vignet van tien dagen. Voor de schoonste auto’s moeten buitenlandse automobilisten 5 euro neertellen voor zo’n vignet. Er komt een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers gaan 15 euro voor tien dagen betalen. Duitse automobilisten moeten een jaarvignet aanschaffen, maar worden volledig gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting.

Verzet buurlanden

Nederland en ook Oostenrijk zijn fel gekant tegen de tol. Voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie heeft aangegeven de tolwet juridisch te laten toetsen zodra zij van kracht wordt.

Volgens de tegenstanders is de wet in strijd met Europees recht omdat het buitenlanders discrimineert. Mogelijk volgende week woensdag valt er in Brussel een besluit of de zaak wordt aangevochten. De tol kan uiteindelijk een zaak worden voor het Europees Hof van Justitie. Een oordeel valt dan over een jaar of twee.

Verkeersminister Alexander Dobrindt wijst alle kritiek van de hand. "De bondsregering, Bondsdag en Bondsraad hebben wetten voor infrastructuurafgiften aangenomen die conform de EU-wetten zijn.'' Als Brussel opmerkingen heeft moet de Commissie gedetailleerd aangeven wat haar niet zint. "Algemene kritiek is niet acceptabel."

Het Duitse ministerie van Verkeer rekent op 500 miljoen euro aan inkomsten per jaar door de tol na aftrek van de kosten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl